مجله پژوهشهای بذر ایران- راهنمای نگارش مقاله
راهنمای نگارش مقاله

حذف تصاویر و رنگ‌ها
./files/site1/files/templete.docx (راهنمای نگارش و تمپلیت فایل مقاله)
./files/site1/files/sampel_paper.pdf (نمونه فایل نهایی مقاله)

./files/site1/pages/taahod_۱۹۳۴.doc (فرم تعهد نامه را لطفا به صورت فایل پیش نیاز همراه مقاله ارسال نمایید)
./files/site1/files/۱۵۶۳۳۶۰۲۴۰-.docx (فرم تضاد منافع)

راهنمای تهیه مقاله برای مجله پژوهش‌های بذر ایران

مجله پژوهش‌های بذر ایران، مقاله‌های تحقیقی در زمینه‌های تخصصی شامل موضوعات مرتبط با علوم و فناوری بذر را که به زبان فارسی یا انگلیسی، تحت نظارت یک عضو هیات علمی نوشته شده باشند با رعایت نکات زیر به چاپ می‌رساند:
 

Title of Paper: Capitalize all “major” words (nouns, verbs, adjectives, adverbs, and pronouns) in the title and subtitle (Times New Roman ۱۴ Bold)

Author۱ , Author۲* , and Author۳ (Times New Roman ۱۱ Bold)
۱. Department of Agronomy, Faculty of Agriculture, Yasouj University, Yasouj, Iran. Email: (Times New Roman ۹).  abcdefyu.ac.ir (Email Times New Roman ۹ Blue)
۲. Corresponding author, Department of Agronomy, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Tehran, Iran. Email: abcdefut.ac.ir
۳. Department of Agronomy, Faculty of Agriculture, Yasouj University, Yasouj, Iran. Email: abcdefyu.ac.ir
Article Info ABSTRACT (Times New Roman ۱۲ Bold)
Article type: (Times New Roman ۹ Bold)
Research Article
Review Article
(Times New Roman ۹)

Article history:
Received ۲۰ October ۲۰۲۴
Received in revised form ۲۰ December ۲۰۲۴
Accepted ۶ January ۲۰۲۵
Available online ۲۵ March ۲۰۲۵
(Times New Roman ۹)


Keywords:
term ۱,
term ۲,
term ۳,
term ۴,
term ۵
Provide three to five keywords (words, phrases, or acronyms) describing the most important aspects of the content. Write the keywords in lowercase (but capitalize proper nouns), separated by commas. The keywords can be listed in any order.
(Times New Roman ۹)
Objective: “An abstract is a brief, comprehensive summary of the contents of the paper. A well-prepared abstract can be the most important paragraph in an article. Many people have their first contact with an article by reading the title and abstract, usually in comparison with several others, as they conduct a literature search. Readers frequently decide on the basis of the abstract whether to read the entire article. The abstract needs to be dense with information. By embedding essential terms in your abstract, you enhance readers’ ability to find the article. This section addresses the qualities of a good abstract and standards for what to include in abstracts for different paper types” (Source: APA Publications Manual, ۷ Edition, Section ۳.۳). (Times New Roman ۹)
Method: Text. Text. Authors are encouraged to use AI for grammar checking to enhance writing accuracy. They can utilize the following prompt:
    Check the English grammar and spelling of the following paragraph and revise it.
Text (Times New Roman ۹)
Results: Text. Text.
Authors are encouraged to use AI for grammar checking to enhance writing accuracy. They can utilize the following prompt:
     Check the English grammar and spelling of the following paragraph and revise it.
Text (Times New Roman ۹)
Conclusions: Text. Text
Authors are encouraged to use AI for grammar checking to enhance writing accuracy. They can utilize the following prompt:
      Please check the grammar and spelling of the following paragraph and revise it to ensure academic and scientific appropriateness. (Times New Roman ۹)

Cite this article: Last Name, Initial., Last Name, Initial., & Last Name, Initial. (۲۰۲۵). Title of the paper: All words in the title should be in lowercase (except for the first letter of the title and any nouns, initial letter of first word, initial of first word after a colon, and proper nouns). Iranian Journal of Seed Research, ۱۲ (X), ۱-۲۰. http://doi.org/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

https://yujs.yu.ac.ir/jisr/files/site1/images/image-20240214202715-1.png                               © The Author(s).                                                                                  Publisher: Yasouj University.
                              DOI: http://doi.org/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰


Highlights:
  •  
Introduction
The body of an article always opens with an introduction. The introduction contains a succinct description of the issues being reported, their historical antecedents, and the study objectives. The introduction of an article frames the issues being studied. Consider the various concerns on which your issue touches and its effects on other outcomes (e.g., the effects of shared storybook reading on word learning in children). This framing may be in terms of fundamental psychological theory, potential application including therapeutic uses, input for public policy, and so forth. Proper framing helps set readers’ expectations for what the report will and will not include. State the importance of the research problem or question, including theoretical or practical implications.
  • Frame the problem or question and its context.
  • State the purpose(s)/goal(s)/aim(s) of the study.
  • Review the background literature, and explicitly state the hypotheses being explored.
  • Review, critique, and synthesize the applicable literature to identify key issues/debates/theoretical frameworks in the relevant literature to clarify barriers, knowledge gaps, or practical needs.
  • State the target audience, if specific.
  • Provide the rationale for fit of design used to investigate this purpose/goal (e.g., theory building, explanatory, developing understanding, social action, description, highlighting social practices).
  • Describe the approach to inquiry, if it illuminates the objectives and research rationale (e.g., descriptive, interpretive, feminist, psychoanalytic, postpositivist, critical, postmodern, constructivist, or pragmatic approaches).
Matherials and Methods
Describe the study method, including
  • research design (e.g., experiment, observational study)
  • sample size
  • materials used (e.g., instruments, apparatus)
  • outcome measures
  • data-gathering procedures, including a brief description of the source of any secondary data. If the
  • study is a secondary data analysis, so indicate.
  • a full description of each step of the investigation, including details about the materials used and the procedures followed (which should be sufficient to enable replication);
  • a full statement of the research design, statements on the protection of human participants or nonhuman animal subjects and informed consent, and a description (in words and/or a figure) of the flow of participants through the study.
Sampling Procedures
Describe procedures for selecting participants, including
  • sampling method if a systematic sampling plan was implemented
  • percentage of the sample approached that actually participated
  • whether self-selection into the study occurred (either by individuals or by units, such as schools or clinics)
Describe settings and locations where data were collected as well as dates of data collection.
Describe agreements and payments made to participants.
Describe institutional review board agreements, ethical standards met, and safety monitoring.
Sample Size, Power, and Precision
Describe the sample size, power, and precision, including
  • intended sample size
  • achieved sample size, if different from the intended sample size
  • determination of sample size, including
  • power analysis, or methods used to determine precision of parameter estimates
  • explanation of any interim analyses and stopping rules employed
Mixed methods research
  • Explain why mixed methods research is appropriate as a methodology given the paper’s goals.
  • Identify the type of mixed methods design used and define it.
  • Indicate the qualitative approach to inquiry and the quantitative design used within the mixed methods design type (e.g., ethnography, randomized experiment).
  • If multiple approaches to inquiry were combined, describe how this was done and provide a rationale (e.g., descriptive, interpretive, feminist, psychoanalytic, postpositivist, critical, postmodern, constructivist, or pragmatic approaches), as it illuminates the mixed method in use.
  • Provide a rationale or justification for the need to collect both qualitative and quantitative data and the added value of integrating the results (findings) from the two data sets.
In mixed methods articles, authors report research combining qualitative and quantitative empirical approaches. Mixed methods research should not be confused with mixed models research, which is a quantitative procedure, or with multimethods research, which entails using multiple methods from the same approach. Mixed methods research involves the following:
  • describing the philosophical assumptions or theoretical models used to inform the study design;
  • describing the distinct methodologies, research designs, and procedures in relation to the study goals;
  • collecting and analyzing both qualitative and quantitative data in response to research aims, questions, or hypotheses; and
  • integrating the findings from the two methodologies intentionally to generate new insights.
The basic assumption of a mixed methods approach is that the combined qualitative findings and quantitative results lead to additional insights not gleaned from the qualitative or quantitative findings alone. Because there are many ways to design a mixed methods study, the structure of mixed methods articles varies depending on the specific nature of the study and the balance between the two methodologies. Researchers who used a mixed methods approach should follow the mixed methods journal article reporting standards to report their findings.
Results
In the Results section of a quantitative paper, summarize the collected data and the results of any analyses performed on those data relevant to the discourse that is to follow. Report the data in sufficient detail to justify your conclusions. Mention all relevant results, regardless of whether your hypotheses were supported, including results that run counter to expectation; include small effect sizes (or statistically nonsignificant findings) when theory predicts large (or statistically significant) ones. Do not hide uncomfortable results by omission. In the spirit of data sharing, raw data, including study characteristics and individual effect sizes used in a meta-analysis, can be made available as supplemental materials or archived online. However, raw data (and individual scores) generally are not presented in the body of the article because of length considerations. Analyze data and report findings, including effect sizes and confidence intervals or statistical significance levels.
Conclusions
State conclusions, beyond just results, and report the implications or applications. In the conclusion, consider returning to a discussion of why the problem is important (as stated in the introduction); what larger issues, meaning those that transcend the particulars of the subfield, might hinge on the findings; and what propositions are confirmed or disconfirmed by the extrapolation of these findings to such overarching issues. Also consider the following issues:
  • What is the theoretical, clinical, or practical significance of the outcomes, and what is the basis for these interpretations?
  • If the findings are valid and replicable, what real-life psychological phenomena might be explained or modeled by the results?
  • Are applications warranted on the basis of this research?
  • What problems remain unresolved or arise anew because of these findings?
The responses to these questions are the core of the contribution of your study and justify why readers both inside and outside your specialty should attend to the findings. Readers should receive clear, unambiguous, and direct answers.

Author Contributions

For research articles with several authors, a short paragraph specifying their individual contributions must be provided. The following statements should be used “Conceptualization, X.X. and Y.Y.; methodology, X.X.; software, X.X.; validation, X.X., Y.Y. and Z.Z.; formal analysis, X.X.; investigation, X.X.; resources, X.X.; data curation, X.X.; writing—original draft preparation, X.X.; writing—review and editing, X.X.; visualization, X.X.; supervision, X.X.; project administration, X.X.; funding acquisition, Y.Y. All authors have read and agreed to the published version of the manuscript.” Please turn to the CRediT taxonomy for the term explanation. Authorship must be limited to those who have contributed substantially to the work re-ported.
All authors contributed equally to the conceptualization of the article and writing of the original and subsequent drafts.

Data Availability Statement

In this section, please provide details regarding where data supporting reported results can be found, including links to publicly archived datasets analyzed or generated during the study (see examples). Data available on request from the authors.
If the study did not report any data, you might add “Not applicable” here.

Acknowledgements

The Acknowledgments section should be a few sentences at the end, but it is important to recognize those people (organizations and individuals) who made considerable impact on the research, provided significant help to the author to formulate and complete the experiment, and improved the research at any stage (from providing access to equipment or field sites to editing the manuscript). However, this is an optional section.
In this section, you can acknowledge any support given which is not covered by the author contribution or funding sections. This may include administrative and technical support, or donations in kind (e.g., materials used for experiments).
The authors would like to thank all participants in the present study.
The authors thank all participants in this study.
The authors would like to thank anonymous referees for their constructive comments.
The authors would like to thank anonymous reviewers for their valuable suggestions in manuscript revision.

Ethical Considerations

The authors avoided data fabrication, falsification, and plagiarism, and any form of misconduct.
The study was approved by the Ethics Committee of the University of ABCD (Ethical code: IR.UT.RES.۲۰۲۵.۵۰۰).

Funding

This research did not receive any specific grant from funding agencies in the public, commercial, or not-for-profit sectors.
The study was funded by the University of ABCD, Country ABCD, and Grant No. ۱۱۱۱۱۱.

Conflict of Interest

The authors declare no conflict of interest.
Declare conflicts of interest or state “The authors declare no conflict of interest.” Authors must identify and declare any personal circumstances or interest that may be perceived as inappropriately influencing the representation or interpretation of reported research results. Any role of the funders in the design of the study; in the collection, analyses or interpretation of data; in the writing of the manuscript, or in the decision to publish the results must be declared in this section. If there is no role, please state “The funders had no role in the design of the study; in the collection, analyses, or interpretation of data; in the writing of the manuscript, or in the decision to publish the results”.


عنوان مقاله (B Titr ۱۴)

نویسنده۱، نویسنده۲*، و نویسنده۳  (B Mitra ۱۱ Bold)
۱. گروه زراعت، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. (B Mitra ۱۰). رایانامه: abcdefyu.ac.ir (Times New Roman ۹ Blue)
۲. نویسنده مسئول، گروه زراعت، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. رایانامه: abcdefut.ac.ir
۳. گروه زراعت، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ، ایران. رایانامه: abcdefyu.ac.ir
اطلاعات مقاله چکیده  (B Titr ۱۲)
نوع مقاله:  (B Mitra ۱۰ Bold)
مقاله پژوهشی،
مقاله مروری،
(B Mitra ۱۱)

تاریخ دریافت: ۲۰/۰۱/۱۴۰۴
تاریخ بازنگری: ۱۵/۰۳/۱۴۰۴
تاریخ پذیرش: ۲۵/۰۳/۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰/۰۴/۱۴۰۴


کلیدواژه‌ها:
اصطلاح یک،
اصطلاح دو،
اصطلاح سه،
اصطلاح چهار،
اصطلاح پنج.
متن چکیده
در متن چکیده فارسی از بیان مقدمه، کلی‌گویی، و کلیات خودداری و مستقیم به مسئله مورد مطالعه و اهداف آن، روششناسی و نتایج پژوهش به طور کوتاه اشاره شود. چکیدۀ مقاله با قلم فارسی BMitra اندازه pt. ۱۱ و انگلیسی آن با قلمTimes New Roman ۹ pt    با فاصله خطوط ۱ یا Single، با کناره‌های ردیف/طراز شده (Justify) نوشته شود. چکیده فارسی در مقاله، بین ۳۰۰ کلمه تا ۴۰۰ کلمه باشد. چکیده فارسی و انگلیسی مقاله باید ساختاریافته بوده و شامل بخش‌های هدف، روش پژوهش، یافته‌ها و نتیجه‌گیری باشد. یادآوری میشود که تمام این بخشها در سطر جداگانهای نوشته میشوند. لطفاً این موارد را رعایت کنید و از اشاره به منابع و مآخذ و استفاده از پاورقی و اختصار در آن خودداری شود.
در خصوص چکیده انگلیسی: چکیده انگلیسی با بسط دادن نسبت به چکیده فارسی، به ‌صورت مبسوط نوشته شود. (رعایت تمام موارد دستورالعملهای چکیدهنویسی فارسی در بخش انگلیسی هم الزامی است) و با قلم Times New Roman  نوشته شود. تعداد کلمات چکیده انگلیسی بین ۴۰۰  تا ۵۰۰ کلمه باشد. همچنین چکیده انگلیسی مقاله باید ساختاریافته بوده و شامل بخش‌های هدف، روش پژوهش، یافته‌ها و نتیجه‌گیری باشد. یادآوری میشود که تمام این بخشها در سطر جداگانهای نوشته میشوند. لطفاً برای ترجمه چکیده مقاله به انگلیسی فقط به ترجمه Google Translate اکتفا نکنید و واژگان تخصصی را به درستی ترجمه و بازبینی کنید.
در مورد کلیدواژه‌ها: حداقل ۳ و حداکثر ۵ کلیدواژه آورده شود، با کاما (،) از هم جدا شوند، و به ترتیب اهمیت یا حروف الفبا ذکر شوند. تا حد امکان برای رعایت یکدستی از اصطلاحنامه‌های تخصصی (اریک، یونسکو، اگرووک، ...) استفاده نمایید. کلیدواژه‌های انگلیسی نیز به تعداد کلیدواژه‌های فارسی و ترجمۀ دقیق همان واژگان باشد.
https://yujs.yu.ac.ir/jisr/files/site1/images/image-20240214202715-1.png استناد: نام خانوادگی، نام؛ نام خانوادگی، نام؛ و نام خانوادگی، نام (۱۴۰۴). عنوان مقاله. پژوهش‎های بذر ایران، ۱۲ (۲)، ۲۰-۱.                 http://doi.org/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

ناشر: دانشگاه یاسوج.                                                                © نویسندگان.



































مقدمه (B Nazanin ۱۲)
متن هر پاراگراف (حتی اولین پاراگراف زیر هر بخش) نیم سانتی‌متر تورفتگی داشته باشد. متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن متن
لیست‌های عددی یا بولتی (توپی خالی) نیم‌سانتی‌متر قبل از متن تورفتگی بخورد، و سطر دوم هر سطر هم توفتگی سطر دوم بخورد. برای تایپ کردن نیم‌فاصله از کلیدهای (CTRL+Shift+۲) در حالت صفحه کلید فارسی استفاده شود.
متن هر پاراگراف (حتی اولین پاراگراف زیر هر بخش) نیم سانتی‌متر تورفتگی داشته باشد. متن متن متن متن

متن مقاله: متن مقاله (به استثنای  چکیده ها و منابع) دو ستونه نوشته شود.
 مقدمه: شامل تعریف مسئله، اهمیت و ضرورت انجام پژوهش، مروری بر کارهای مستند گذشته و در پاراگراف انتهای مقدمه هدف تحقیق می‌باشد.
 مواد و روش‌ها
مواد و روش‌ها: شامل شرح کامل مواد، روش‌ها، وسایل و طرح آزمایشی به کارگرفته شده باشد. اگر این موارد از منابع دیگر اقتباس شده باشند، ذکر اصول کلی و ماخذ آنها کافی است.
 نتایج و بحث
نتایج و بحث: حاوی نتایج، توضیحات علت و روابط بین آنها در ایجاد نتایج حاصله و بحث‌های لازم در تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده باشد. همچنین نتایج حاصل با تحقیقات قبلی مقایسه شده باشد. از تکرار نتایج به صورت چند گانه (شکل ،جدول و غیره..) خودداری گردد. برای ارجاع به تصویر، عکس و نمودار از واژه شکل استفاده شود. فایل اکسل شکلها به صورت فایل ضمیمه حتما ارسال گردد. فایل اکسل شکلها به صورت فایل ضمیمه حتما ارسال گردد.

نتایج حاصل به قدر کافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با توجه به هدف پژوهش و نتایج پژوهش‌های مشابه، مورد مقایسه، بحث و نتیجه گیری واقع شوند.
جداول و شکل‌ها:
جداول و شکل ها باید جامع و گویا بوده و تکرار اطلاعات ارائه شده در متن نباشند.
عنوان جدول باید در بالا و عنوان شکل در پائین آن به دو زبان فارسی و انگلیسی آورده شده و کاملا گویای نتایج ارائه شده در جدول و شکل بوده و دربرگیرنده تعاریف و اطلاعات لازم باشند، به نحوی که خواننده از ارجاع به سایر قسمتهای مقاله برای درک جدول یا شکل بی‌نیاز باشد. از نوشتن عناوین به طور خلاصه اکیدا اجتناب شود.
تمامی عناوین ستونها (سر ستون‌‎ها) و ردیفهای (سر ردیف‌ها) جداول به هر دو زبان فارسی و انگلیسی، و تمامی اعداد جداول و محتوی شکلها به زبان انگلیسی نگاشته و تنظیم شوند، به نحوی که اطلاعات شکلها و جداول به سادگی جهت خوانندگان انگلیسی زبان قابل استفاده و درک باشد.
هر جدول با یک خط افقی در بالا از عنوان آن و با یک خط افقی در پایین از باقی متن جدا میشود. سر جدول (عناوین ستونها) نیز با یک خط افقی از متن جدول متمایز میشوند. در صورت لزوم می‌توان برای تقسیم سر جدول از خطوط افقی در داخل کادر سر جدول استفاده کرد. از رسم هر گونه خط عمودی در جدول خودداری شود.
در مورد شکلها، از الگوهای (Pattern) سیاه و سفید استفاده شود. از قرار دادن چهارچوب (حاشیه) در اطراف شکلها اجتناب شود.
حروف مقایسه میانگین­ها در جداول به صورت بالانویس در سمت راست اعداد نوشته شود. همچنین این حروف در زیر جداول یا شکل­ها تعریف گردد.
در ادامه مثال­هایی به عنوان فرمت پیشنهادی برای جداول و شکل­ها ارایه میشوند:
 
1
 
2
شکل۲. اثر متقابل شوری و پوترسین بر متوسط طول روزنه سطح روی برگ گیاه همیشه‌بهار
Fig. ۲. Interactions between salinity and putrescine on mean of length man stomatal length on abaxial side of leaf of pot marigold
3
شکل ۳. تاثیر آب شور طبیعی به تنهایی یا همراه بور بر جوانه زنی بذر کلزا
Fig. ۳. Effect of natural saline water and natural saline water + boron on canola seed germination

منابع مورد استفاده در متن: شامل کتابها، مقاله‌ها و سایر منابع معتبر علمی که مورداستفاده نویسنده قرار گرفته‌اند باشد.

الف ارجاع به منابع: ترجیحا در انتهای جمله و در پرانتز ارائه شود، مانند(ریچارد، ۱۹۹۳) یا (کوچکی، ۱۹۹۹). سپس معادل انگلیسی ریچارد و کوچکی در پانویس بیاید. اگرلازم است چند منبع به دنبال هم بیاید باید به صورت (ریچارد، ۱۹۹۳؛ کوچکی، ۲۰۰۰؛ حسینی، ۲۰۱۲) نوشته شود. اگر لازم باشد نام افراد در شروع جمله بیاید، به صورت حسینی (۲۰۰۰) یا ادوارد (۲۰۰۸) باشد و بعد معادل انگلیسی ادوارد  و حسینی در پانویس بیاید. شماره پاورقی‌ها در هر صفحه باید از عدد یک آغاز شوند.

ب چنانچه منبع مورد استفاده به وسیله دو نفر نوشته شده باشد در متن مقاله نام خانوادگی هر دو آنها به ترتیب اولویت نوشته شود. در صورتی که منبع بیش از دو نویسنده داشته باشد نام نگارنده اول همراه با کلمه " و همکاران" بیاید.
۱۳-  چکیده انگلیسی مبسوط:
چکیده انگلیسی باید ترجمه کامل و دقیق چکیده فارسی باشد. نویسندگان باید چکیده‌ای به صورت مبسوط (Abstract) شامل تمامی اجزاء مقاله [مقدمه (با ذکر هدف)، مواد و روش‌ها، یافته‌ها، نتیجه‌گیری و واژه‌های کلیدی]  تهیه نمایند (حداقل ۶۰۰ و حداکثر ۸۰۰ کلمه با فاصله خطوط یک).

چکیده مبسوط انگلیسی باید به تفکیک دارای ساختار زیر باشد:
  1. Title: (Times New Roman, ۱۴ Bold)
  2. Author(s): (Times New Roman, ۱۱ Bold)
  3. Affiliation: (Times New Roman, ۱۰ Normal)
  4. Introduction: (Times New Roman, ۱۰ Normal)
  5. Materials and Methods: (Times New Roman, ۱۰ Normal)
  6. Results and Discussion: (Times New Roman, ۱۰ Normal)
  7. Conclusions: (Times New Roman, ۱۰ Normal)
  8. Keywords: (Times New Roman, ۱۰ Normal)
  9. Highlights: (Times New Roman, ۱۰ Normal, Bold/Italic)

۱۴- نام های علمی: نام علمی تمامی موجودات در اولین باری که در متن ظاهر می شوند باید در پرانتز بعد از نام‌های متداول آنان به شکل ایتالیک ذکر شود.

۱۵- واحدها: کلیه داده ها باید بر مبنای مقیاس متریک (SI) باشند.

۱۶- رابطه‌ها: در صورت ارائه روابط ریاضی، کلیه اجزاء رابطه باید دقیقا تعریف شوند. رابطه‌ها باید به دقت و در صورت امکان با ویرایشگر معادله (equation editor) تایپ شده و با شماره درون پرانتز به ترتیب از ابتدا تا انتها شماره‌گذاری شوند.

فرمول‌ها و روابط ریاضی
برای نمایش روابط و فرمول­های ریاضی از جدول دو ستونی با خطوط نامرئی مطابق نمونه زیر استفاده شود. در ستون سمت راست این جدول، شماره رابطه و در ستون سمت چپ رابطه یا فرمول مربوط نوشته شود. (استفاده از Microsoft Equation در نوشتن فرمول­ها الزامی است). در صورتی که فرمول­ها در محیط word نسخه ۲۰۰۷ تهیه شوند فایل ارسالی باید با پسوند *.docx ذخیره شود تا از تبدیل شدن فرمول­ها به عکس جلوگیری شود. تمام روابط ریاضی بهترتیب از ۱ شماره‌گذاری شوند و شمارۀ هر رابطه با پرانتز جدا میشود. روابط باید با اندازه فونت ۱۱ و قلم Times New Roman باشد. دو نمونه فرمول در زیر آمده است.
رابطه ۱)
رابطه ۲)

۱۷- پاورقی‌ها: یادداشت‌ها بجای پانوشت به‌صورت پی‌نوشت نوشته می‌شوند و شماره آنها در متن مشخص می‌شود. معادل انگلیسی کلمات و اسامی ارجاعات در متن باید به صورت پانوشت آورده شوند. شماره پاورقی‌ها در هر صفحه باید از عدد یک آغاز شوند.
واژه‌های خارجی در متن فارسی
برای واژه‌ها و نام‌های خارجی، در حد امکان از معادل‌های فارسی مصطلح و مصوب استفاده کنید. در مورد نام‌های خارجی ضروری و غیرمتداول یا معادل‌های غیرمصطلح فارسی، فقط در اولین ارجاع و بلافاصله پس از بیان اینگونه واژه‌ها، معادل لاتین آن را بهصورت زیرنویس در پایین همان صفحه قید نمایید.
آیین نگارش فارسی به طور کامل رعایت شود. شیوه نقطه‌گذاری (Punctuation) در نوشتار متن رعایت شود. برای مثال، گذاشتن فاصله قبل از نقطه (.) و ویرگول (،) و علامت سوال (؟) لازم نیست، ولی بعد از آن‌ها، درج یک فاصله لازم است. رعایت نیم‌فاصله در کلمات ترکیبی و جمع مانند اندازه‌گیری، شده‌اند، می‌شود، می‌توان و ... ضروری است.
برای سهولت و ارتقای کیفی نگارش مقاله، نویسندگان میتوانند از افزونه ویراستیار در نرم افزار Word استفاده نمایند. این افزونه مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و از آدرس (http://www.virastyar.ir) قابل دریافت میباشد.

مقاله با استفاده از نرم افزار Word  به صورت دو ستونه، اندازه کاغذ (۲۱ ۱۲×" id="_x۰۰۰۰_i۱۰۳۰" src="file:///C:UsersPAZHOH~۱AppDataLocalTempmsohtmlclip۱�۱clip_image۰۰۸.png" style="width:۸.۲۵pt; height:۱۶.۵pt" > ۲۹/۷) سانتیمتر (قطع ) با رعایت نکات زیر تهیه شود:
نحوه ارسال مقاله
مقاله توسط نویسنده مسئول از طریق سامانه مجله به آدرس زیر ارسال گردد:  http://yujs.yu.ac.ir/jisr
نشانی: یاسوج، دانشگاه دولتی یاسوج دانشکده کشاورزی دفتر مجله علمی پژوهش‌های بذر ایران
کدپستی:  ۷۴۸۳۱-۷۵۹۱۸         تلفن مستقیم: ۳۱۰۰۶۳۰۸ (۰۷۴)
Email: ijsryu.ac.ir

 
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
این پژوهش کد اخلاق را به شماره ...................................... از کمیته اخلاق دانشکده/دانشگاه ......... دریافت کرده است.
نویسندگان اصول اخلاقی را در انجام و انتشار این پژوهش علمی رعایت نموده‌اند و این موضوع مورد تأیید همه آنهاست.
مشارکت نویسندگان
جمع‌آوری داده‌ها: ...........................، ....................؛ تهیه گزارش پژوهش: ..................................؛ تحلیل داده‌ها: .............................
مشارکت نویسندگان در مقاله مستخرج از پایان‌نامه تقریباً به شکل زیر باشد:
نویسنده اول: تهیه و آماده‌سازی نمونه‌ها، انجام آزمایش و گردآوری داده‌ها، انجام محاسبات، تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها، تحلیل و تفسیر اطلاعات و نتایج، تهیه پیشنویس مقاله
نویسنده دوم: استاد راهنمای پایاننامه، طراحی پژوهش، نظارت بر مراحل انجام پژوهش، بررسی و کنترل نتایج، اصلاح، بازبینی و نهایی‌سازی مقاله
نویسنده سوم: استاد مشاور پایاننامه، مشارکت در طراحی پژوهش، نظارت بر پژوهش، مطالعه و بازبینی مقاله
نویسنده چهارم: استاد مشاور پایاننامه، مشارکت در طراحی پژوهش، نظارت بر پژوهش، مطالعه و بازبینی مقاله
تعارض منافع
بنا بر اظهار نویسندگان این مقاله تعارض منافع ندارد.
حامی مالی
مقاله حاضر با حمایت مالی معاونت پژوهشی دانشگاه ........................... انجام شد.
حمایت مالی از این پژوهش از طرف دانشگاه ...................، دانشکده ............ در قالب پژوهانۀ پایاننامه دانشجویی نویسنده اول و همچنین پژوهانۀ برای سایر نویسندگان انجام شده است.
سپاسگزاری
مقاله بایستی تشکر و قدردانی داشته باشد و از تامین کنندگان بودجه، امکانات و اشخاص دیگری که در انجام تحقیق کمک کرده‌اند، سپاسگزاری شود (حد اکثر ۴ سطر یا ۴۰ کلمه)
نمونه جملات:
از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه .................. / مرکز ...................... به خاطر حمایت مالی/ حمایت معنوی / همکاری در اجرای پژوهش حاضر سپاسگزاری می‌شود.
از آقای دکتر .............. / خانم دکتر ............... به خاطر بازبینی متن مقاله و ارائه نظرهای ساختاری تشکر و قدردانی می‌شود.
از  داوران محترم به خاطر ارائه نظرهای ساختاری و علمی  سپاسگزاری می‌شود.
نگارندگان بر خود لازم/فرض می‌دانند از آقای دکتر ............. / خانم دکتر .................. به خاطر مطالعه متن مقاله حاضر و ارائه نظرهای ارزشمند سپاسگزاری نمایند.
منابع
برای منبعدهی از روش استنادی انجمن روانشناسان آمریکا (APA) استفاده کنید. میتوان برای افزایش بهرهوری و راحتی در اینکار از نرم­افزار WORD یا EndNote استفاده کرد.
در فهرست منابع انگلیسی باید تمام ارجاعات فارسی به انگلیسی ترجمه شده و با قلم  Times New Roman اندازه . pt۱۱ نوشته شده و عنوان کتاب و نام نشریه به صورت ایتالیک مشخص شود.
نکات مهم در مورد منابع مورد استفاده:
نکته اول: شیوۀ منبعدهی به کتاب و مقاله بیان شده است، در صورت استفاده از سایر منابع اطلاعاتی مانند: پایاننامه، گزارش پژوهشی، آمار سازمانهای دولتی، جزوههای منتشر نشده، سایتهای اینترنتی، فایلهای صوتی و تصویری و ... از شیوهنامه APA استفاده کنید. تمام مواردی که برای نمونه در جدول ۳ مشاهده مینمایید (شماره نشریه داخل پرانتز، نام نشریه یا پایاننامه و عنوان کتاب به صورت ایتالیک و...) باید رعایت شوند.  
نکته ۲: منابع باید حتماً به طور کامل نوشته شوند (نه به صورت اختصار). در مورد نشریهها اعم از فارسی و انگلیسی حتماً به ترتیب نام نشریه (به صورت ایتالیک)، دوره، (شماره نشریه داخل پرانتز): صفحه انتهای مقاله خط تیره صفحه ابتدای مقاله.
نکته ۳: منابعی که مربوط به کتاب میشوند، اعم از فارسی و انگلیسی حتماً باید به ترتیب انتشارات و محل انتشار نوشته شود.
نکته ۴: منابعی که مربوط به پایاننامه یا رساله دکترا هستند، اعم از فارسی و انگلیسی باید دانشگاه و شهر مربوط به آن نوشته شود.
نکته ۵: در مورد منابع مربوط به سمینارها، همایشها و...، نوشتن تاریخ دقیق و مکان دقیق همایش الزامی است.

نکات مهم در مورد فهرست منابع فارسی:
  1. در داخل متن کلیه منابع باید به زبان فارسی نوشته شوند (حتی منابع انگلیسی).
References
نکات مهم در مورد فهرست منابع انگلیسی:
۱. در پایان متن در زیر قسمت "References" علاوه بر منابع انگلیسی، منابع فارسی نیز باید به زبان انگلیسی آورده شوند.
۲. برای ترجمه منابع فارسی لطفاً به منبع اصلی مراجعه کنید و یا از مترجم کمک بگیرید، برنامۀ Google translate پاسخ مناسبی به شما نمیدهد. حتماً از صفحه عنوان انگلیسی منبع/مأخذ استفاده شده کمک بگیرید.
۳. در انتهای منابعی که فارسی هستند و به انگلیسی ترجمه شده حتماً (in Persian)  اضافه شود.
۴. منابع باید به ترتیب حروف الفبای انگلیسی مرتب شوند.

منابع اشاره شده در متن مقاله باید از منابعی باشند که به صورت کتاب، مجله علمی، پایان نامه بوده و قابل دسترسی به وسیله خواننده باشند. از منابع غیر قابل دسترس و منابع غیر علمی مانند درس نامه، جزوه، مذاکرات شخصی و غیره استفاده نشود.
  • فهرست منابع به ترتیب حروف الفبای نام نویسنده برابر روش به کار رفته در این راهنما تهیه شده باشد.
  • تمامی منابع باید به زبان انگلیسی بوده بنابراین منابع فارسی نیز باید بر اساس چکیده انگلیسی مقالات (یا سایر منابع) به زبان انگلیسی آورده شده و سال شمسی نیز به میلادی برگردانده شود.
  • در صورتی که منبع به زبان غیرلاتین ولی دارای خلاصه انگلیسی باشد، باید عنوان منبع مطابق با چکیده انگلیسی آورده شده و در انتهای آن در پرانتز زبان اصلی قید شود، مانند: .[In French with English Summary] در صورت نداشتن خلاصه انگلیسی، ذکر زبان اصلی منبع کفایت می‌کنند، مانند [In Persian].
  • اسامی تمامی مجلات و ژورنالهای علمی باید به طور کامل آورده شوند. از آوردن اختصار اسامی مجلات پرهیز نمائید.

برخی نکات مهم ویرایشی
  1. برای شماره‌گذاری از عدد و نقطه استفاده شود؛ مانند شماره‏گذاری همین قسمت.
  2. قبل از نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، دونقطه، علامت سؤال، علامت تعجب و ... نیازی به فاصله نیست؛ اما بعد از این علائم باید یک فاصله گذاشته شود.
  3. هنگام استفاده از پرانتز قبل از باز شدن پرانتز و بعد از بسته شدن پرانتز از فاصله استفاده کنید، کلمه داخل پرانتز بدون فاصله به پرانتز میچسبد.
  4. برای نوشتن کلمات مرکب یا بعضی افعال و واژگان مشابه از نیم‏فاصله استفاده شود (برای مثال انسانها، میرود، تصمیمگیری، اندازهگیری، بهرهمند، منطقهای، همانگونه و...) [برای مثال می خواهم (غلط) میخواهم (درست)] برای ایجاد نیم­فاصله در نرم‏افزار WORD الزماً و حتماً از (ctrl + shift + ۲) استفاده کنید.
  5. به جای استفاده از علامت (%) در متن از کلمه درصد استفاده کنید. مانند : ۲۵ درصد

براساس دستورالعمل جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی از به کار بردن (هی) خودداری فرمایید و در موارد لازم از همزه (ۀ) استفاده شود.
نمونه بخش منابع: نمونه بخش منابع در زیر آورده شده است. 

الف) مجله­ های علمی:

Alebrahim, M.T., Janmohammadi, M., Sharifzade, F. & Tokasi, S. (۲۰۰۸). Evaluation of salinity and drought stress effects on germination and early growth of maize (Zea mays L.) inbred lines (short technical report). Electronic Journal of Crop Production, ۱(۲), ۴۳-۶۴. [In Persian].

Hamsd, I. (۱۹۹۴). A practical model and met population dynamics. Journal of Animal Ecology, ۶۳, ۱۵۱- ۱۶۲.

Molan, P.C., Smith, I.M. & Reid, G.M. (۱۹۸۸). A comparison of the antibacterial activity of some New Zealand honeys. Journal of Apicultural Research, ۲۷(۴), ۲۵۲-۲۵۶.


ب) کتاب: حروف اول کلمات کتاب باید به صورت حروف بزرگ تایپ شوند. در مورد کتب فارسی ذکر عبارت [In Persian] در انتهای منبع الزامی است.
Ashraf, M. & Harris, P.J.C. (۲۰۰۵). Abiotic Stresses: Plant Resistance through Breeding and Molecular Approaches. Haworth Press Inc., New York.

Nassiri Mahallati, M., Koocheki, A., Rezvani Moghaddam, P. & Beheshti, A. (۲۰۰۱). Agroecology. Ferdowsi University of Mashhad Publication. ۳۶۰p. [In Persian].


- یک فصل از کتاب تدوین شده (Edited book)

Nooden, L.D. (۱۹۸۸). The phenomena of senescence and aging. In: Nooden, L.D., Leopald, A.C. (eds.), Senescence and Aging in Plants. Academic Press, San Diego, CA, USA, pp. ۱–۵۰.


ج) نحوه نوشتن منابع تار نمایی ( اینترنتی ) :

Food and Drug Administration ۲۰۰۱. Revised Preventive Measures for blood products. Available in: http://www.Fda.gov/ohrms/dokets/ac/۰۱/briefing/۳۸۱۷b۱.html. (Accessed may ۲۰۰۷).

 د) رساله‌های تحصیلی:

Laleh, S. (۲۰۰۹). Effect of gamma ray on growth parameters of some safflower (Carthamous tinctorius L.) cultivars under saline and arid conditions. M.Sc. dissertation, Faculty of Agriculture, University of Birjand, Iran. [In Persian].


و) همایش‌ها:

Berrada, B. (۲۰۰۴). Options for water management during drought. p. ۲۹-۳۷. In: E.D. Martin (ed.), Proceedings of the ۴th Annual Four Corners Irrigation Workshop, ۸-۱۰ Jul. ۲۰۰۴. Soil and Water Conservation Society, New Mexico, USA.


- ارجاعات به خلاصه مقالات چاپ شده در چکیده مقالات همایش‌ها و کنفرانس‌ها  و منابع بی‌نام قابل پذیرش نخواهد بود.

منابع                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            References

Anna, N. E. V., & Mannan, E. F. (۲۰۲۰). Big data adoption in academic libraries: A literature review. Library Hi Tech News, ۳۷(۴), ۱-۵. https://doi.org/۱۰.۱۱۰۸/LHTN-۱۱-۲۰۱۹-۰۰۷۹

Cox, C., & Tzoc, E. (۲۰۲۳). ChatGPT: Implications for academic libraries. College and Research Libraries News, ۸۴(۳), ۹۹. https://doi.org/۱۰.۵۸۶۰/crln.۸۴.۳.۹۹

Ferdowsizadeh, S., Noruzi, A., Ghanbarzadeh, M., & Zadnajaf, K. (۲۰۲۴). Application of long tail theory in digital bookstores. Library and Information Sciences, ۲۷(۲), ۱۰۹-۱۳۸. https://doi.org/۱۰.۳۰۴۸۱/lis.۲۰۲۴.۴۴۵۲۷۳.۲۱۴۴ (in Persian)

Gayton, J. T. (۲۰۰۸). Academic libraries: “Social” or “communal?” The nature and future of academic libraries. Journal of Academic Librarianship, ۳۴(۱), ۶۰-۶۶. https://doi.org/۱۰.۱۰۱۶/j.acalib.۲۰۰۷.۱۱.۰۱۱

Liu, L., & Liu, W. (۲۰۲۳). The engagement of academic libraries in open science: A systematic review. Journal of Academic Librarianship, ۴۹(۳), ۱۰۲۷۱۱. https://doi.org/۱۰.۱۰۱۶/j.acalib.۲۰۲۳.۱۰۲۷۱۱

Lippincott, J. K. (۲۰۱۰). A mobile future for academic libraries. Reference Services Review, ۳۸(۲), ۲۰۵-۲۱۳. https://doi.org/۱۰.۱۱۰۸/۰۰۹۰۷۳۲۱۰۱۱۰۴۴۹۸۱

Mabona, A., Van Greunen, D., & Kevin, K. (۲۰۲۴, May). Integration of artificial intelligence (AI) in academic libraries: A systematic literature review. In ۲۰۲۴ IST-Africa Conference (IST-Africa) (pp. ۱-۹). IEEE. https://doi.org/۱۰.۲۳۹۱۹/IST-Africa۶۳۹۸۳.۲۰۲۴.۱۰۵۶۹۲۸۸

Sabzalian, R., Noruzi, A., & Nazari, M. (۲۰۲۱). Study of customer journey map in electronic bookshops. Academic Librarianship and Information Research, ۵۵(۴), ۱-۲۵. https://doi.org/۱۰.۲۲۰۵۹/jlib.۲۰۲۲.۳۴۰۴۵۹.۱۵۹۹ (in Persian)

Shal, T., Ghamrawi, N., & Naccache, H. (۲۰۲۴). Leadership styles and AI acceptance in academic libraries in higher education. Journal of Academic Librarianship, ۵۰(۲), ۱۰۲۸۴۹. https://doi.org/۱۰.۱۰۱۶/j.acalib.۲۰۲۴.۱۰۲۸۴۹


 
 نحوه ارسال مقاله
مقاله توسط نویسنده مسئول از طریق سامانه مجله به آدرس زیر ارسال گردد:  http://yujs.yu.ac.ir/jisr
نشانی: یاسوج، دانشگاه دولتی یاسوج دانشکده کشاورزی دفتر مجله علمی پژوهش‌های بذر ایران
کدپستی:  ۷۴۸۳۱-۷۵۹۱۸         تلفن مستقیم: ۳۱۰۰۶۳۰۸ (۰۷۴) Email: ijsryu.ac.ir

هزینه انتشار مقاله

نشریه پژوهشهای بذر ایران طبق مصوبه شورای پژوهشی دانشگاه یاسوج مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۲برای جبران بخشی از هزینه‌های مربوط به داوری و انتشار مقالات مبلغی را از نویسنده مسول مقاله دریافت خواهد کرد. این مبلغ ۴/۵۰۰/۰۰۰ ریال بعد از پذیرش مقالات از تاریخ ۱۴۰۳/۴/۱ باید توسط نویسنده مسئول مقاله به حساب ۴۰۰۱۰۹۷۵۰۳۰۲۶۳۷۶ بنام تمرکز وجوه درآمد اختصاصی دانشگاه یاسوج نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و تصویر اسناد آن برای مجله از طریق رایانامه ارسال گردد.

شناسه ۳۰ رقمی:    ۳۷۸۰۹۷۵۷۰۱۲۳۲۰۰۰۰۰۱۱۲۰۰۱۰۰۰۰۰۰

شماره شبا:   IR۱۱۰۱۰۰۰۰۴۰۰۱۰۹۷۵۰۳۰۲۶۳۷۶


لطفا توجه گردد تنها از طریق پرداخت در شعب بانک یا واریز به شبا و ارسال فیش بانکی قابل قبول است و پرداخت از طریق اپلیکیشنها و درگاه مجازی و آنلاین قابل قبول نیست.

نشانی مطلب در وبگاه مجله پژوهشهای بذر ایران:
http://yujs.yu.ac.ir/jisr/find-1.48.15.fa.html
برگشت به اصل مطلب